Po dłuższej przerwie wznawiam relację z budowy modelu Ty23. Koła kolejnych zestawów wykonuję tą samą metodą, co koła I zestawu wiązanego. Na uwagę zasługują jednak koła III osi wiązanej (silnikowej), które ze względu na ich budowę i wymiary wykonałem w nieco odmienny sposób.
Różnica w metodzie wykonania polega na tym, że korby i odciążki kół III zestawu wiązanego wykonałem w całości jako elementy sklejone z wielu warstw tektury o odpowiednio dobranej grubości. Do uzyskania właściwych kształtów i wymiarów składanych z warstw elementów musiałem użyć aż trzech rodzajów tektury, które po podklejeniu wydrukiem z drukarki dawały odpowiednio 1,6mm, 1,2mm oraz 0,4mm. Wycięte z kartonu warstwy skleiłem ze sobą klejem polimerowym.. Kwestię współosiowości oraz równoległości otworów w przyszłych elementach korby rozwiązałem w prosty sposób – nadziewając klejone warstwy na wałeczki o odpowiedniej średnicy.
Uzyskane w ten sposób elementy zaimpregnowałem klejem cyjanoakrylowym, a następnie dokładnie je oszlifowałem, profilując przy okazji wszystkie obłości. Po dokładnym wycentrowaniu każdego koła, poszczególne jego części skleiłem ze sobą cyjanoakrylem. W ten sposób powstały gotowe korpusy kół, na razie jeszcze pozbawione szprych.
Ostatnim etapem budowy kół zestawu silnikowego było wklejenie szprych. Podobnie jak w przypadku kół zestawów I i II szprychy były wstawiane na lekki wcisk pomiędzy piastę koła a jego obręcz, a po dokładnym ich wypozycjonowaniu przyklejane klejem cyjanoakrylowym.
Dodaj komentarz