• Ty23 – zestawy kołowe (2)

    Po wykonaniu obręczy, odciążków oraz korb pierwszego zestawu kołowego przyszedł czas na wykonanie szprych oraz zmontowanie kół w całość.

    W oryginale szprychy posiadają przekrój owalny, zwężający się w kierunku wieńca. W modelu wykonałem je w postaci wydłużonych trapezów wyciętych z tektury o grubości 1,4mm. Brzegi każdego takiego trapezu nasączyłem następnie cyjanoakrylem i oszlifowałem, nadając im możliwie jak najbardziej zaokrąglony kształt. Na obu końcach każdej ze szprych wykonałem także dwa nacięcia ułatwiające późniejsze umocowanie szprychy do korby oraz wieńca koła.

    Montaż pojedynczego koła polegał na sklejeniu wszystkich jego elementów razem. W pierwszej kolejności skleiłem obręcz koła z odciążkiem. Następnie wewnętrzną powierzchnię obręczy wykleiłem paskiem papieru i grubym drutem miedzianym, mającym stanowić wieniec koła bosego. W następnej kolejności do koła bosego przykleiłem korbę, którą wcześniej dokładnie dopasowałem, aby koło po sklejeniu było dobrze wycentrowane. Do centrowania koła posłużył mi prosty przyrząd – tekturowe kółko z wklejoną w środku krótką ośką.
    Ostatnim etapem montażu koła było właściwe ustawienie i przyklejenie wszystkich szprych. Czynność ta była banalnie prosta dzięki wcześniej wykonanym w szprychach nacięciom. Dzięki nim szprychy nie wypadały, a wręcz wchodziły na lekki wcisk. Po ich ostatecznym ustawieniu wystarczyło przykleić je pojedynczymi kroplami cyjanoakrylu.

    Zgodnie z przedstawionym wyżej opisem wykonałem dwa koła, tworzące pierwszy zestaw osi wiązanych budowanego parowozu Ty23:

«  |  »

Wszystkie wpisy z tej relacji:

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

code

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>